djurforsok.info
2008-05-09
rädisor

Nitrat från till exempel rädisor är
bra för magen.

Nitrat i mat bra för magen

Nitrat som finns i olika grönsaker är nyttigt och bra för magen, visar aktuell forskning från Uppsala universitet. Antibakteriella munvatten kan däremot vara skadliga för magen.
Med hjälp av djurmodeller har forskare vid Uppsala universitet visat att nitratrika grönsaker som spenat, sallad, rädisor och rödbetor påverkar magsäcken på ett positivt sätt, genom att de aktiverar slemhinnornas egna skyddsmekanismer. På så sätt minskar risken för till exempel magsår.

- Om vi följde Livsmedelsverkets rekommendation och åt 500 gram frukt och grönsaker per person och dygn skulle säkert våra magar må bättre, säger Joel Pettersson vid institutionen för medicinsk cellbiologi vid Uppsala universitet.

Försöken visar också att nitrattillskott i maten skyddar mot både magsår och lättare skador som ofta uppkommer i magtarmkanalen då man äter antiinflammatoriska läkemedel.

- Den här sortens läkemedel är mycket vanliga vid värk och inflammation. En stor nackdel med dem är de många och allvarliga biverkningarna, i form av blödningar och sår i magtarmkanalen. Med hjälp av nitratrik diet kan man alltså undvika sådana skador, berättar Joel Pettersson.

I sin avhandling visar han också att bakterierna i munhålan är mycket viktiga för att nitrat i maten ska kunna skydda magens slemhinna. Det här undersöktes genom att råttor fick nitratrik föda, och samtidigt fick en del av råttorna även antibakteriell munsprej.

När dessa råttor sedan fick antiinflammatoriska läkemedel uppstod skador på slemhinnan enbart hos de råttor som fått munsprej. Hos dem hade nitraten inte längre någon skyddande inverkan på slemhinnan, eftersom munsprejen hade tagit död på de viktiga bakterierna som normalt omvandlar nitrat till nitrit.

- Det är en viktig fråga idag då antibakteriella munvatten blivit allt vanligare. Om munvattnet slår ut bakteriefloran i munnen kan det ha betydelse för den normala funktionen i magsäcken, eftersom de skyddande nivåerna av kväveoxid minskar kraftigt, säger Joel Petersson.
 
Text: Jenny Hakeberg, Uppsala universitet

Ansvarig utgivare: Håkan Billig, huvudsekreterare ämnesrådet för medicin, Vetenskapsrådet
Redaktör: Cecilia Johansson, Vetenskapsrådet. Kontakt: Skicka e-post till redaktionen